Lahden Stand Up Festivaalia voisin kutsua ”omaksi lapsekseni”. Olen alusta asti rakentanut tapahtuman, luonut sen ilmeen ja tehnyt siitä paikallisen brändin, jota paikalliset nykyään odottavat taas tapahtuvaksi. Tapahtuma järjestettiin ensimmäistä kertaa huhtikuussa 2013 ja siitä lähtien nykypäivään festivaalit ovat rikastuttaneet Lahden tapahtumakulttuuria aina huhtikuussa.
Tapahtumassa on nähty laaja kirjo suomalaista kivenkovaa stand up -osaamista useiden hyvin erilaisten ja loistavien koomikoiden voimin. Tapahtuman ympärillä tekijöiden ja yleisön välillä vallitsee kepeä ja iloinen tunnelma. Tapahtuma on ehdottomasti kasvanut paikallisten keskuudessa brändiksi, jossa yleisö tietää saavansa laatua vastineeksi rahoilleen ja jonne on hyvä ihmisten saapua. Tapahtuma on myös kiitettävästi saanut näkyvyyttä paikallismedioissa eri juttujen muodossa.
Olen alusta asti johtanut festivaalia yksin ja joka vuoden tarpeet huomioon ottaen kasannut aina ympärilleni luotettavan tiimin, jonka avulla tapahtumasta on saatu loistava joka vuosi. Alla listattuna vastuualueeni ja tehtäväni tämän projektin johtajana ja luojana.
• Tapahtuman ajankohdan päättäminen sekä esityspaikkojen valitseminen
• Päätös tapahtuman suuruudesta (=esitysten määrästä + esityspaikkojen määrästä), jonka jälkeen valinta siitä, montako esiintyjää tapahtumaan bookataan
• Tapahtuman budjetointi & kuluseuranta sekä hallinnointi
• Artistien bookkaus (yleisön artistitoiveiden huomioon ottaminen mahdollisuuksien mukaan)
• Kaiken festivaalin graafisen materiaalin suunnittelu ja tuotanto (printti & digi, esitteet, julisteet, mainokset, passit ym.)
• Tapahtuman tiedottaminen (tiedotteiden + esittelytekstien laatiminen)
• Yhteistyökumppaneiden hankinta
• Yhteistyö medioiden kanssa + artistien haastattelupyynnöt (+ mahdolliset kuulija-/lukijakilpailut ym. organisointi)
• Lipunmyyntien hoito (myös tapahtuman aikana ovilipunmyyntien hoito itse jos esityspaikka ei pysty)
• Materiaalien toimittaminen esityspaikoille jaettavaksi & esille laitettavaksi
• Vastuu mainonnasta ja markkinoinnista ja tapahtuman promootiosta
• Työtiimin valinta ja heidän infoaminen/kouluttaminen ennen tapahtumaa ja tapahtuman aikana (esimies toiminta)
• Artistien ja työtiimin yleisten tarpeiden (majoitukset, takahuonetoiveet, tarjoilut, kutsuvieraiden ym.) ja asioiden vastuu ja hoitaminen
• Artistien esitysaikataulujen luominen ja sopiminen ja siitä artisteille ja tietoa tarvitseville ihmisille tiedottaminen
• Itse tapahtuman aikana täysvaltainen vastuu tapahtuman sujuvuudesta, työtiimin tarpeellisesta informoimisesta, artistien aikatauluista, mahdollisten ongelmatilanteiden ratkaisu ym. (lisäksi artistien emännöinti ja avustaminen esityspaikoilla)